Zpráva z projektu Kreativní partnerství: Abeceda věcí

Přestože začátek školního 2020/21 byl poznamenán několikerým přechodem z prezenční na distanční online výuku a zpět, podařilo se nám s lektorkou Pavlou Gajdošíkovou díky spolupráci s paní učitelkami Janou Šrámkovou a Lucií Rákosníkovou zrealizovat pilotní fázi projektu. Děti se nadšeně zapojily a těšíme se, až výsledky jejich práce budeme moci prezentovat – hned jak to epidemiologická situace dovolí!

Zde již popis projektu a jeho průběhu od lektorky Pavly Gajdošíkové:

Projekt se týkal oblasti výtvarného umění a výtvarné pedagogiky. Obsahoval dvě online hodiny, prezenční hodinu ve škole a závěrečnou výstavu, která proběhne ve škole v době, kdy bude škola už otevřena pro všechny. Na výstavě budou vystaveny jak práce dětí tak i mé práce, které na základě této spolupráce vytvořím.

Teoreticky byl projekt založen na medologii artografie, kterou v současné době vyučuji na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty. Výsledkem je výstava  na ZŠ Nedvědovo náměstí. Projekt je zaměřen na výtvarnou spolupráci žáka a umělce/učitele, kteří společně tvoří a vzájemně se inspirují. V rámci této současné metodologie je rozvíjena kreativita, kritické myšlení všech žáků. Jedná se o moderní současnou metodu výuky, kde jsou integrování všichni žáci, i ti se specifickými potřebami. Moderními metodami tak výuka zprostředkovává hluboké porozumění danému tématu.

V první online hodině jsem dětem ukázala svou autorskou tvorbu i tvorbu dalších výtvarných umělců, a snažila jsem je in­spirovat k vlastní tvorbě. Následně děti doma samostatně pracovaly na kresbách, malbách, či kolážích na zadané téma (technika je zcela na nich). Téma jsem vybrala takové, aby se s ním dalo pracovat v době karantény:

Abeceda věcí

Ztvárněte věci, předměty, situace,které každého z nás obklopují v domácnosti. Předměty, které mají děti rády (hračky, věci, hrnečky., knížky, poprosím je, aby se vyhýbaly elektronice). Záměrem práce je, aby si děti během tvorby uvědomily, jak důležitý je pro něj domov, věci které je obklopují a situace, které se doma odehrávají.

Budu také ráda, když k práci napíší několik vět, které jejich vztah popisují, vysvětlují.

Zadání:

Tematicky se zaměřte na věci, které nás obklopují a ke kterým máte osobní vztah, ty vytvárně zpracujte do autorského cyklu několika výtvarných prací (cca 5 prací)

Při druhé hodině (která proběhla ve škole) děti ukazovaly jejich vytvořené práce a následně jsme si o nich povídali, diskutovali. Děti je představovaly spolužákům.

Děti byly na závěr odměněny za účast malými dárky ve formě výtvarných potřeb.

Projekt byl realizován za laskavé podpory grantem MČ PRaha 4.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..